Sunday, January 29, 2012

Gedrag wijzigen door authentiek contact

Nederlanders hebben bepaalde culturele eigenschappen, zoals kleurrijk omschreven in bijv. The Undutchables. Onderzoeken door prof. Hofstede geven ook een beeld van de Nederlander, en de website van Hofstede laat zien hoe de Nederlander handelt en denkt in vergelijking tot andere culturen, gebaseerd op vele veldonderzoeken. Deze Nederlandse cultuur speelt een rol in diverse contexten, dus ook in lessituaties, counselling interacties en coaching situaties. Door bewust te worden van deze cultuur en deze om te buigen EN authentiek en nederig te zijn krijg je geweldige resultaten.



Aandacht stuurt gedrag
Nederlanders hebben de neiging anderen aan te spreken op hun gedrag wat ‘niet goed’ is. Je hoort eerst "ja, maar"en dan komt de correcie of aanvulling. De motivatie hiervoor is ‘goede bedoeling om de ander te verbeteren’. Het effect is vaak dat de relatie hierdoor verslechterd...ook al zeggen ze op ht 1ste gezicht "dank je wel voor de tip"" .

In lessituaties kan het gebeuren dat een docent/leraar de leerlingen voortdurend aanspreekt om hun gedrag, en hen toont in welke opzichten het nog niet aan de gewenste norm voldoet. Deze leraren laten slechts een gedeelte van de mogelijke feedback opties zien aan hun leerlingen, en lopen hierdoor risico’s als het verslechteren van de relatie met de leerlingen. En een slechte relatie is funest voor effectief leren. Daarnaast ligt de aandacht op fouten, en dit versterkt juist dit gedrag.

HOE MEER JE AANDACHT BESTEED AAN EEN GEDRAG, HOE VAKER DAT GEDRAG ZICH VOORDOET
Hetzelfde geld voor ouders: hoevaak leggen ouders niet de nadruk op gedrag wat ze liever niet willen, in plaats van complimenten uit te delen voor gedrag wat ze wel willen zien in hun kinderen?

Ouders, counsellors en leraren/docenten willen anderen iets leren, hun nieuw gedrag aanleren.
Gedragsverandering vindt pas plaats bij voldoende veiligheid en vertrouwen........

Het boek van Blachard opent de orgen. Trainen van orca’s leert dat gedrag pas kan worden omgebogen wanneer voortdurend positieve feedback wordt gegeven. De leraar van deze grote beesten ontdekt dat hij zelf de leerling is: de leerling leert de leraar hoe de leraar iets moet aanleren, kan overtuigen, vertrouwen kan winnen.

Leren begint pas wanneer er bij de leerling voldoende vertrouwen is en vriendschap. Deze basis ontstaat wanneer de leraar positief is, vaak ‘ja’ zegt, en hierdoor aandacht vestigt op wat goed is. De uitdaging voor de leraar is om te onderzoeken waar de leerling van houdt, variatie in de beloning te zoeken, en leren een spelletje te maken. Wat funest werkt is aandacht schenken aan wat fout is. Het blijkt onproductief te zijn om de leerling te beperken, te begrenzen.

HOE MEER JE AANDACHT BESTEED AAN EEN GEDRAG, HOE VAKER DAT GEDRAG ZICH VOORDOET

De leerling leert de leraar hoe de leerling zijn gedrag kan wijzigen
Dit zelfde principe geld voor studenten. Motiveren van werknemers begint met

Vertrouwen Schenken
Het positieve te benadrukken
De aandacht te verleggen weg van de fouten

OEFENING: hartelijk begroeten geeft energie Ontmoet iemand door hem losjes de hand te schudden zonder veel oogcontact: reactie is neutraal
Ontmoet iemand alsof je blij bent, hartelijk welkom heten, een oude vriend: hoe voelt de reactie nu?
= POSITIVITEIT ACTIVEERT

Leren volgt op Activeren – Bewegen – Consequentie:

Activeren zet het gewenste gedrag in beweging (bijv startsignaal geven, instructie aangeven, het leerdoel verduidelijken)
Beweging is de prestatie of actie zelf
Consequentie is het effect van het gedrag.Ombuigen en positieve feedback versterken het aanleren van doelgedrag.

Er zijn 4 mogelijke reacties op gedrag:
geen reactie
negatieve reactie
ombuigen (de aandacht verschuiven naar iets anders, bijv de leraar zegt “ik heb het zeker niet goed uitgelegd”)
positieve reactie (aanmoedigen van welke (kleine) vooruitgang

De beste effecten zijn wanneer de leraar kort het misverstand/probleem omschrijft, zonder schuld te geven, de negatieve consequenties schetst, en het verzoek nogmaals herhaalt en vertrouwen houdt dat de ander het uiteindelijk leert.
Beloon wat goed is. Aanleren van gedrag kost moeite. Het makkelijkst is om iemand te betrappen op fouten.
Veel beter is om mensen te bevestigen in wat ze goed doen. De leraar die zijn energie stopt in het belonen van goed gedrag (hoe klein ook) is veel energie kwijt maar onderhoudt de band van vertrouwen en vriendschap met de leerling. Hierdoor blijft de leerling leren.

Gebruik beloning die telt. De leraar dient echte beloning te gebruiken: beloning die telt voor de leerling en gemeent uit de leraar komt. Wees oprecht want onecht stoot af.
Beloon altijd onmiddellijk, geef duidelijk aan wat goed/bijna goed is, laat je eigen positieve gevoel hierover duidelijk merken, moedig de leerling aan om door te blijven gaan.

Schep een vertrouwensband. Geef de leraar feedback, begin altijd positief. Zoek altijd het positieve van je relaties. Vraag de leerling uit te legen hoe het voelt om positieve feedback te krijgen. Negatieve reacties zijn slechts een laatste redmiddel, en dienen nooit over de persoon maar altijd over het gedrag te gaan. Negatieve feedback schaadt de relatie en het vertrouwen, en dat moet eerst hersteld worden wil de leerling weer gaan leren.

Wanneer je ontdekt wat iemand motiveert, dan weet je waar hij het doelgedrag vanzelf laat zien en zichzelf beloont.

Nuttige tips voor ouders, Counsellors en docenten
De Geliefde Leraar, V weusten, over tips, strategieen en houdingen die het contact verbeteren in de les. Zeer bruikbare best seller

Ken Blanchard Orca Award 2003 uitgeverij business contact Antwerpen
Internet luisterboeken managementcd.nl

Gebruik TRIPLEP netwerk
Veel tips voor docenten op Levenslustig leven

No comments:

Post a Comment