Sunday, January 29, 2012

Beter begrip van de zappende jeugd

Alles wat werknemers, leerkrachten en ouders moeten weten over de nieuwe generatie jongeren. Compleet met tips en aanbevelingen vind je in het boek 'De jeugd is Tegenwoordig'. Het boek vertelt hoe de jeugd nu niet anders is dan de jeugd toen, en dat de samenleving en de snelheid van leven fors is toegenomen. Hoe werkt dat? In het kort maakt de mens zijn identiteit: identiteit bestaat uit hoe we ons zelf zien, we zijn niet statisch maar veranderen voortdurend. We groeien om, kijken meerwarig naar de oude jeugdfoto's, en kijken vooruit naar wat we willen. Onze omgeving beinvloedt ons voortdurend, en andersom. Wanneer onze omgeving steeds meer, sneller en nieuwere prikkels aan ons geeft veranderen we mee. Onze maatschappij in het westen (en steeds meer in de Economic Tigers van zuid-oost Azie) zit bordevol met prikkels, met nieuwe trends, met snellere ontwikkelingen, die allemaal hun sporen achterlaten op de mens. Dit zie je terug in de identiteit van de jeugd. Lees de vele bijdragen in http://xyofeinstein.wordpress.com/

De Jeugd is Tegenwoordig beschrijft hoe de nieuwe jongeren anders zijn. Maar zijn ze slimmer en sneller? Of zijn ze liever lui dan moe? Zijn ze traditioneler of net weer niet? In hun toegankelijke en spitse stijl hangen Pedro De Bruyckere en Bert Smits een herkenbaar beeld op van de jongere van nu.‘

De jeugd van tegenwoordig’ kreeg al vele namen: generatie Y, de E-generatie of I-generatie en zelfs recent de generatie Einstein. Hier zit maar één boodschap achter: deze groep jongeren is niet zoals al de vorige. Maar op welke manier zijn deze teens en twens vandaag anders dan de babyboomers of de generatie X? Vroeger leek het makkelijk, dan had je punkers, of johnny’s, … maar nu lijkt iedereen vanalles te zijn.

Zijn ze echt die multitaskende eenzaten achter hun computer? Hebben ze echt geen zin meer in school? Is een taak voor hen gewoon knip- en plakwerk? Is kennis voor hen iets dat je op google opzoekt? Ouders, opvoeders en onderwijsmensen maken zich zorgen. Het lijkt alsof de jongeren in een andere wereld leven in een ander tempo. Hoe praat je met je kinderen als ze zelf liever lijken te chatten? Hoe kan je als leerkracht je leerlingen of studenten boeien met bord en krijt als ze zelf de hele tijd 3D-games zitten te spelen? Kortom, hoe bereik je deze generatie?

In dit boek doorprikken Bert Smits en Pedro De Bruyckere enkele mythes en verklaren ze de belangrijkste tendensen. Ze schetsen een genuanceerd, soms grappig en positief beeld waarin je vaak je zoon of dochter, je leerling of je student zult herkennen. En nee, ze multitasken niet, ze telescopen (klik hier voor meer uitleg)

Literatuur

http://www.nowitsourtime.nl/doe-mee/ Onderzoeksgroep met netwerkbijeenkomsten voor werken met jeugdigen (blog)

Blog over jeugd http://blog.han.nl/vls/tag/jeugd/

No comments:

Post a Comment