Monday, January 7, 2013

Onderwijsmodules voor in je praktijk

Interessant voor ABvC counsellors: drie jaar heeft de WMO werkplaats Nijmegen nieuwe werkvormen voor zorg en welzijn opgespoord, verder ontwikkeld en geëvalueerd. Op basis van deze praktijkervaringen en –onderzoek zijn onderwijsmodules ontwikkeld. Deze modules zijn gratis beschikbaar voor gebruik door opleiders, gemeenten, organisaties in de zorg- en welzijnssector en andere belangstellenden. In de onderwijsmodules staat steeds een bepaald maatschappelijk probleem centraal. Wie is er nou raar? Het belangrijkste doel van deze module is de houding van jongeren ten aanzien van mensen die zich ‘anders’, ‘raar’, of ‘gek’ gedragen in hun ogen, positief te veranderen. Wij gebruiken deze termen, omdat we in onze maatschappij niet alleen mensen met een psychische beperking in een hokje duwen, maar ook vaak mensen die zich niet helemaal volgens de norm gedragen. Tijdens de lessen worden jongeren zich bewust van de kloof tussen de ‘normale’ burger en de burger met een ‘psychiatrische achtergrond’. De ouder als ervaringsdeskundige Het idee is dat iedere ouder genoeg kennis in huis heeft om een kind op te voeden. De onzekerheid die hierover wordt gevoeld kan gedeeld worden met andere ouders. Het uitwisselen van ervaringen helpt ouders bij de opvoeding en zorgt ervoor dat ze elkaar helpen en iets voor elkaar kunnen betekenen. Ouders leren om andere ouders in hun netwerk aan te spreken en hiermee ontstaat meer samenhang in de wijk. Ouders en wijkbewoners zijn hierdoor meer op elkaar en op elkaars kinderen betrokken. In deze module wordt gewerkt aan informele opvoedingsondersteuning en zelforganisatie van ouders en leggen we verband met de pedagogische civil society. Burgers voor Burgers Deze module is gericht op het leren toerusten van vrijwilligers, die thuis bij burgers in gesprek gaan over vragen en mogelijkheden die bijdragen aan kwaliteit van leven van die burger. Het doel is om kwaliteiten van vrijwilligers te versterken zodat zij op een passende manier met burgers in gesprek kunnen gaan (dialoog), een sociaal netwerk in kaart brengen en burgers coachen om tot een actieplan te komen waarmee het netwerk versterkt wordt. De module kan door professionals gebruikt worden als spiegel: Welke kwaliteiten moet ik als professional (door)ontwikkelen om vrijwilligers systematisch toe te rusten in het ondersteunen van burgers? Interculturele sensitiviteit In deze module maken studenten kennis met de noodzaak van het ontwikkelen van interculturele sensitiviteit. Het lesmateriaal gaat uit van een participatieve aanpak en zelfsturend leren. Dit wil zeggen dat je als groep meebeslist over welk leerarrangement in de les wordt gevolgd. Het lesmateriaal is uitgewerkt aan de hand van tien verhalen van migranten. De verhalen zijn verrijkt met dialoogvragen. Studenten leren doorvragen en ontwikkelen sensitiviteit aan de hand van dialogische gesprekken over de gebeurtenissen in de levens van migranten. Met de inbreng in de dialoog verkrijg je meer inzicht in wat je al weet en waar je aan kunt werken (kennis, vaardigheden, houding). Interreligieuze sensitiviteit Het al dan niet religieus zijn is grotendeels naar het privédomein verbannen, waardoor het voor veel professionals niet natuurlijk is om het te bespreken (handelingsverlegenheid). Tegelijkertijd vinden cliënten het vaak moeilijk om zich hierover tot hulpverleners te richten (vraagverlegenheid). Religie is een ondergeschoven gespreksonderwerp geworden, terwijl het een belangrijk onderdeel uitmaakt van het dagelijkse leven van mensen. In deze module benaderen we religie vanuit de verhalen van mensen over grote en kleine gebeurtenissen in het leven, zoals een uitvaart, de keuze voor een bepaalde medische behandeling of de omgang met je buren. Dit vormt de ingang voor professionalisering van studenten, docenten, trainers en AbvC professionals. http://blog.han.nl/wmowerkplaatsnijmegen/modules/

No comments:

Post a Comment