Monday, January 7, 2013

Counselor moet ondernemen in een netwerk

Als ondernemer kun je sterk het gevoel hebben dat alles uit jezelf moet komen: deadlines, inspiratie, ideeën. Hoe vaak worstel je niet met de vraag welke van alle marketingactiviteiten je het beste zou kunnen doen? Of hoe je jouw verschillende diensten het beste over het jaar verspreid aan kan bieden? Of hoe je zó promotie kan maken voor je dienstverlening dat het ook echt klanten oplevert? En als je heel eerlijk bent: hoe vaak doe je dingen niet, of geef je snel op, omdat je het gevoel hebt dat het toch geen zin heeft? Ik zie bijvoorbeeld regelmatig dienstverleners die een workshop willen organiseren, dat ook doen, niet direct voldoende aanmeldingen hebben en dan zich terugtrekken. Terwijl er nog voldoende onbenutte mogelijkheden zijn om meer deelnemers te krijgen, maar de dienstverlener in kwestie ziet het niet of heeft de moed opgegeven. Wat onontbeerlijk is bij succesvol ondernemen, is steun van mensen die je ECHT kunnen helpen om stappen te blijven zetten. Alles alleen doen, altijd het wiel zelf uitvinden... het is geen erg effectieve manier van werken. Realiseer je dat zelfs het scherpste mes zichzelf niet kan slijpen. Hoe goed je ook bent in wat je doet, je hebt anderen nodig om scherp te blijven en het maximale uit jezelf te halen. Kijk bijvoorbeeld naar topsporters: er zijn weinig mensen zo goed in wat ze doen als zij, en toch hebben zij een coach nodige om hun topprestaties te behalen. Wat ik vaak zie gebeuren, is dat ondernemers wel steun zoeken bij anderen, maar niet de juiste steun krijgen. Collega-ondernemers die zelf ook de ervaring hebben dat het moeilijk is om een workshop te vullen, zullen je al snel adviseren het inderdaad maar op te geven. En vrienden die zelf in loondienst zijn, hebben sowieso niet het lef dat jij hebt en zullen heel risico-mijdende adviezen geven. Waardoor je in beide gevallen niet naar dat hogere niveau komt dat je nodig hebt. Het is belangrijk om jezelf te omgeven met mensen die net als jij willen & durven en die je een spiegel voor kunnen houden. Mensen die bereid en in staat zijn je van objectieve feedback te voorzien, niet gehinderd door hun eigen angsten. En die je tips kunnen geven over wat handiger of verstandiger is om te doen dan waar je nu mee bezig bent. De meest ideale manier om jezelf van de juiste steun te voorzien, is een gestructureerde MasterMind. Een MasterMind is een groep mensen die op gezette tijden bij elkaar komt met het expliciete doel elkaar te steunen, aan te moedigen, toe te juichen en feedback en advies te geven. Het is bij zo'n MasterMind van groot belang dat de deelnemers aan elkaar gewaagd zijn. Zodat iedereen voldoende input krijgt en er niet 1 deelnemer is die de kar trekt. Als je een MasterMind organiseert, houdt dan rekening met het volgende: Ga uit van een groep van minimaal 4 en maximaal 8 mensen Maak vaste afspraken over de frequentie en het tijdstip van bij elkaar komen Maak goede afspraken over de structuur van de gesprekken Zorg voor een gespreksleider & iemand die de tijd bewaakt, zodat iedereen aan de beurt komt Maak heldere afspraken over wat het doel is van MasterMind Maak duidelijke afspraken over de veiligheid binnen de MasterMind Wel een waarschuwing hierbij: zelf georganiseerde MasterMinds missen één cruciaal element: de inbreng van hoogwaardige marketingkennis en de ervaringen & inzichten van iemand die een aantal jaren op je voor ligt qua ontwikkeling van je bedrijf. Wat dat betreft is mijn ervaring dat een betaalde MasterMind, onder leiding van een mentor waar je vertrouwen in hebt en die je graag als voorbeeld wilt nemen bij de ontwikkeling van jouw bedrijf - voor veel grotere resultaten zorgt. Wat dat betreft geldt: met een MasterMind neem je makkelijker stappen, met een betaalde MasterMind neem je makkelijk veel grotere stappen, waardoor je veel sneller meer klanten, meer omzet en meer vrijheid voor jezelf creëert.

No comments:

Post a Comment