Sunday, June 19, 2011

Schrijven als denk instrument, ook voor studenten

Schrijven om studenten beter te maken in beta vakken Wetenschap, natuurkunde en wiskunde zijn van belang voor onze vooruitgang, maar toch nemen de aantallen beta afgestudeerden nog steeds af, en zakt het NL niveau. Zowel in Nederland als wereldwijd. Het Amerikaanse Ministerie van Arbeid heeft voorspeld dat tegen 2014 er meer dan twee miljoen vacatures in de wetenschap, technologie en engineering zullen zijn. Een nationaal actieplan was het gevolg.

Beta vakken worden nu gepromoot, en meisjes worden verleid om de natuurkunde en wiskunde in te duiken, maar dat mag niet ten koste gaan van alfavakken. Ook moeten we af van 'uit de knop knallen' naar het erkennen dat alfa en beta onderling afhankelijk zijn in en volledig afgerond curriculum. Wanneer we ernaar streven om onze studenten creatief vernieuwingen in beta vakken te laten ontwikkelen, moeten we alfa en beta integreren om dit te verwezenlijken. Hoe doe je dat met beperkte middelen?

De neurowetenschap en cognitieve wetenschap levert steeds meer aanwijzingen dat creativiteit samen hangt met academische, sociale en emotionele intelligentie. Onderzoek heeft inzichten verschaft over hogere vormen van neurale verwerking in de hersenen wanneer functies uitgevoerd worden die directe beoordeling, een kritische analyse, emotionele, creatieve probleemoplossing, de hogere cognitie, en andere vaardigheden aanspreekt (http://www.onderwijsvanmorgen.nl/het-volwassen-brein-4/). Dit zijn nu juist de vaardigheden die van essentieel belang zijn geworden voor degenen die beta wetenschap uitoefenen in de 21e eeuw. Integratie van alle vakken en vaardigheden verfgroot dus het gebruik van onze nationale hersencapaciteit.

De rol van schrijven voor de Beta Literacy Zoals al eerder geschreven in curriculumontwerpen volgens de 'Writing accross the curriculum' beweging (bijv http://educationnorthwest.org/webfm_send/461) is schrijven om te leren en is leren om te schrijven. Ook onderzoek toont dat aan. Nadruk op het schrijven leidt tot verbetering in de hersenen opname, verwerking, kennisbehoud en het ophalen van informatie uit het geheugen. En dit verbeterd het niveau van de wetenschap, zowel alfa als beta.

Schrijven over beta vakken verbeterd niet alleen begrip en communicatie over betavakken, maar ook het academisch denkniveau in alle vakken. Door te schrijven, voelen studenten zich meer op hun gemak in complexe materie en leren ze deze begrijpen, vooral wanneer het onderwerp onbekende concepten en een specifieke woordenschat heeft. Schrijven in een heel curriculum verhoogt ook de kracht van een geletterde natie die kan"lezen, berekenen, onderzoeken en innoveren" en dus beter kan deelnemen in de snelheid van kennistoename en verandering in de 21ste eeuw.

Schrijven oefent informatie verwerking van de hersenen Onderzoekt toont nogal wat voordelen dat schrijven biedt aan het ontwikkelen van denken, niet alleen op beta gebied. Schrijven bevordert aandacht van de hersenen naar de huiswerk en opdrachten, bevordert lange-termijn geheugen, leidt tot herkenning van patronen (misschien zelfs "aha" momenten van inzicht!), zorgt dat alle studenten als deelnemers actief met de stof bezig zijn, geeft de hersenen de tijd voor reflectie, en is een bron van conceptuele ontwikkeling en stimulans voor hogere hersenfuncties. Denk maar na hoe de lezer nu hierover nadenkt door wat net is beschreven in te passen in zijn/haar eigen denkkader. 'Ben ik het hier wel mee eens?' vereist nogal wat denkwerk.

Niet alle informatie komt zomaar de hersenen binnen om te worden verwerkt. Een intake filter dat bepaalt wat zintuiglijke input wordt toegelaten tot de hersenen. Daarnaast is er ook een emotionele filter, de amygdala, waar de bestemming van die informatie wordt bepaald. Wanneer stress hoog is, geeft het filter selectief informatie door met betrekking tot de waargenomen bedreiging, en negeert het andere zintuiglijke input. De hoge stress vertelt ook de amygdala om informatie door te leiden naar de lagere, reactieve hersenen, waar op lange termijn herinneringen niet kunnen worden gevormd. Bovendien zijn de gedrags-uitgangen van de lagere hersenen beperkt tot vechten (uitbeelden), vluchten (zelf-entertainment wel geïnterpreteerd als ADHD), of bevriezen (zone out). Kortom, stress hindert leren.


Angst om fouten te maken in de klas is een van de grootste bronnen van stress voor studenten. Ze staan letterlijk te kijk. Schrijven daarentegen geeft een mogelijkheid aan studenten om kun niveau te laten zien en toch minder dreiging te ervaren, dus minder blokkades te hebben in informatie verwerking. Beschrijvende schriftelijke reacties op vragen uit de wiskunde of wetenschap en het maken van schriftelijke voorspellingen, hypothesen en vragen geeft alle studenten de mogelijkheid om actief deel te nemen aan het leren, tijdig feedback krijgen, eigen reflecteren te herzien, en fouten te mogen maken als basiskennis ontbreekt, creatieve inzichten te delen, en te bouwen aan hun capaciteiten om hun ideeen te communiceren en hun standpunten te verdedigen.

Schrijven is zeker niet beperkt tot de eindtoets. Web 2 laat vele mogelijkheden toe. Het varieert van eigen leerjournalen, in formele onderzoek-stijl opgemaakte rapporten van student experimenten en data-analyse, krantencommentaren over het bewijs voor milieuproblemen en actieplannen. Schrijf producten kunnen worden gedeeld in verschillende fases van kennisopbouw (scaffolding), zoals klasse blogs of wiki's met codenamen alleen bekend aan de docent in te bouwen. Schriftelijk werk kan thuis worden gedaan, zonder tijdsdruk en met toegang tot het internet en andere middelen, kan de belemmeringen verkleinen, zonder onder de maat te zijn. Studenten kunnen dan nadien met meer vertrouwen deelnemen in de klas, door eerst hun schriftelijke reacties te lezen, en misschien na het opbouwen van vertrouwen deze reacties te delen met een partner.

Geschreven peer feedback op klas wiki's of blogs biedt de mogelijkheid om te reflecteren op de leerstof van die dag, vragen te stellen of het gegeven huiswerk toe te lichten of ter voorbereiding van de lesinstructie van de volgende dag. Door deze gedeelde schriftelijke reacties over de inhoud en het concept krijgen studenten de kans om creatief hypothesen te stellen, alternatieve perspectieven te ontdekken, en hun interesses te tonen. Er ontstaat verantwoording en peer interactie, zonder de dat er bezorgdheid over fouten ontstaat die zo verlammende werkt op veel studenten tijdens de lessen. Wanneer studenten hun meningen overwegen en deze beschrijven, en koppelen aan conclusies en voorspellingen, stimuleren ze hun hersenen op hoger niveau.

Wanneer leerstof wordt onderzocht door middel van gedeeld schrijven, worden de studenten blootgesteld aan meerdere benaderingen voor het oplossen van problemen (zo belangrijk in de opbouw van de flexibiliteit en open-minded aanpak van andere culturen als de wetenschap, wiskunde en technologie wereld) en krijgen ze de kans om te communiceren met behulp van hun eigen woorden. Ze bouwen communicatieve vaardigheden op die ze zeker in hun samenwerkingen zullen gebruik.

Feedback moet dan wel constructief zijn: wanneer opbouwend en positief wordt gereageert op de beschreven gevoelens, ideeen en hypothesen, en de nadruk op de gezonde inspanning van deze 'jonge denkers' wordt gelegd vanuit een houding 'ze kunnen al wat 'ontstaat vertrouwen bij de student om ook wat te laten zien. Schrijven is namelijk ook inspanning, je moet er voor zitten, en dat doet de student wanneer ze zelf de meerwaarde ervan in zien. Wanneer ze zelf hun kennis en inzichten zien groeien, en serieus worden genomen door hun docent, ontstaat de kiem voor de succesvolle wetenschapper. Kijk eens op http://www.onderwijsvanmorgen.nl/beta-excellent-in-het-voortgezet-onderwijs/ hoe er dan leerlingen types ontstaan die verschillen in motivatie. Heel handzame tips vind je sites als 'De geliefde leraar 'en in het boekje 'Orca Award'.

No comments:

Post a Comment